Αρχική  > Αστρολόγιο  > 2019  > 09  > 17  > Efodia-Gia-Tin-Psifiaki-Epoxi

Τα εφόδια των παιδιών για την Ψηφιακή Εποχή

September 17, 2019

Δεξιότητες 21ου αιώνα, αλγοριθμική και υπολογιστική σκέψη, οπτικός προγραμματισμός, ρομποτική, ψηφιακός αλφαβητισμός, STEM και STEAM… Τι σημαίνουν όλοι αυτοί οι όροι και γιατί είναι σημαντικοί για την εκπαίδευση των παιδιών σήμερα;

Όπως αποτυπώνεται στην πρόσφατη αναφορά του World Economic Forum (WEF, “The Future of Jobs Report, 2018”), υπάρχει αυξημένη ζήτηση για δεξιότητες που σχετίζονται με την αναλυτική σκέψη και την καινοτομία, ενώ η ψηφιακή γραμματοσύνη θεωρείται εντελώς απαραίτητη για τα περισσότερα επαγγέλματα. Παράλληλα, η ζήτηση για “ανθρώπινες δεξιότητες”, όπως η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη, η πειθώ, η διαπραγμάτευση, παραμένει ή αυξάνεται, όπως και η προσοχή στη λεπτομέρεια, η ευελιξία και η επίλυση σύνθετων προβλημάτων.

Πέρα όμως από την εργασία και την επαγγελματική αποκατάσταση, εξίσου σημαντικός θα είναι ο ψηφιακός αλφαβητισμός για όλες τις πτυχές της ζωής των παιδιών μας:

  • για τις κοινωνικές τους δραστηριότητες,
  • για τη συναλλαγή τους με το Δημόσιο,
  • για τα χόμπι τους και τις συναναστροφές τους,
  • για τη συμμετοχή σε δραστηριότητες εκπαίδευσης.
Building Digital Skills, Ευρωπαϊκή Ένωση
από την αναφορά "Building Digital Skills -
Digital Skills and Jobs Coalition",
Ευρωπαϊκή Ένωση (2019)

Ο ανθρώπινος παράγοντας, το ανθρώπινο κεφάλαιο, και οι ανθρώπινες σχέσεις, θα καλλιεργούνται και θα αναβαθμίζονται με τις νέες τεχνολογίες. Η λάθος χρήση τους ή η απουσία των ψηφιακών δεξιοτήτων μπορεί να οδηγήσει σε έναν σύγχρονο αναλφαβητισμό, περιορίζοντας τις επαγγελματικές, τις κοινωνικές και τις ατομικές δυνατότητες των παιδιών μας.

Ζητούμενο, λοιπόν, είναι τα παιδιά να καλλιεργήσουν μια σειρά από γνώσεις και δεξιότητες που θα τα εντάξουν με όλα τα εφόδια στην ενήλικη ζωή τους. Μια ιδανική αφετηρία φι αυτό είναι η “υπολογιστική σκέψη”, που δεν σχετίζεται κατ’ ανάγκη με τους υπολογιστές, αλλά περιλαμβάνει όλες τις διαδικασίες που εμπλέκονται στην επίλυση πολυσύνθετων προβλημάτων:

  1. τον κατακερματισμό του αρχικού προβλήματος σε πιο απλά,
  2. τον καθορισμό συγκεκριμένων βημάτων για τη λύση του προβλήματος (αλγοριθμική σκέψη),
  3. τον έλεγχο και τη βελτίωση της λύσης (κατανόηση της αξίας της ποιότητας),
  4. τον αναστοχασμό για το πώς αυτή η λύση μπορεί να εφαρμοστεί και σε άλλα παρόμοια προβλήματα (αφαίρεση / δημιουργικότητα),
  5. την κατασκευή κώδικα για την υλοποίηση αυτής της λύσης.

Πώς όμως τα παιδιά μπορούν να ξεκινήσουν να έχουν αυτές τις δραστηριότητες από όσο το δυνατό νωρίτερα; Πώς αντί για τη θεωρία και τις αφηρημένες έννοιες μπορούν να έχουν απτές παραστάσεις που θα συνδέσουν με την πράξη; Η (εκπαιδευτική) ρομποτική αποτελεί ένα πολύ ισχυρό εργαλείο σε αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση. Η σχεδίαση, η υλοποίηση και η μελέτη ρομποτικών κατασκευών καλλιεργεί την υπολογιστική σκέψη με έναν τρόπο άμεσο και διασκεδαστικό. Η χρήση εργαλείων και οπτικών γλωσσών προγραμματισμού (visual programming) επιτρέπει σε παιδιά από πολύ μικρές ηλικίες να κατασκευάσουν και να καθοδηγήσουν ρομποτάκια, να φτιάξουν αυτοματισμούς και να αξιοποιήσουν δημιουργικά την ανάγκη τους για παιχνίδι, την αγάπη τους και το ενδιαφέρον για καθετί τεχνολογικό.

Μεγαλώνοντας, τα οφέλη που αποκτούν τα παιδιά μέσα από αντίστοιχες μαθησιακές εμπειρίες είναι πολλαπλά. Όσα έχουν ήδη αποφασίσει να ακολουθήσουν κάποια τεχνολογική κατεύθυνση αποκτούν έγκαιρα τα κατάλληλα εφόδια αλλά και τις παραστάσεις για τον ευρύτερο επαγγελματικό τους προσανατολισμό. Εξίσου όμως, ή και περισσότερο, ωφελούνται τα παιδιά που κλίνουν στη θεωρητική κατεύθυνση (!): κατακτούν τις βασικές ψηφιακές δεξιότητες που συνήθως δεν διδάσκονται στο βασικό τους πρόγραμμα σπουδών, ανακαλύπτουν χρήσεις των τεχνολογιών για τα αγαπημένα τους αντικείμενα και διευρύνουν τους ορίζοντές τους.

Η ASTROLAB Education

Έχοντας βαθιά επίγνωση όλων των παραπάνω, και με όραμά μας “τα παιδιά του σήμερα, καινοτόμοι του αύριο”, στην ASTROLAB Education προετοιμάζουμε τα παιδιά να ανταποκριθούν με επιτυχία στις απαιτήσεις του μέλλοντος. Εχουμε αναπτύξει ένα πρόγραμμα σπουδών που επιτρέπει στα παιδιά μέσα από διαθεματικές δραστηριότητες, να αποκτούν βαθιές γνώσεις, να κατακτήσουν την υπολογιστική σκέψη, να καλλιεργούν τον ψηφιακό γραμματισμό (digital literacy) και να βελτιώνουν δεξιότητες του 21ου αιώνα όπως:

  • Κριτική σκέψη: οι μαθητές αναγνωρίζουν ένα αυθεντικό πρόβλημα, πειραματίζονται, παρατηρούν και ερμηνεύουν διαφορετικές καταστάσεις και παίρνουν αποφάσεις.
  • Συνεργασία: εργάζονται σε μικρές ομάδες, ανταλλάσσουν ιδέες, εξασκούν την προθυμία τους να κάνουν τους απαραίτητους συμβιβασμούς για την επίτευξη του κοινού στόχου κάθε φορά.
  • Δημιουργικότητα: οι μαθητές χρησιμοποιούν τη φαντασία τους και τη δημιουργικότητά τους για να υλοποιήσουν τις ιδέες τους.
  • Επικοινωνία: οι μαθητές παρουσιάζουν τις δημιουργίες τους στην ολομέλεια της τάξης, συζητούν τις διαφορετικές λύσεις, τις δυσκολίες και τους περιορισμούς που πιθανά αντιμετώπισαν. Εκφράζουν την γνώμη τους, αξιολογούν έργα των συμμαθητών τους και δικαιολογούν τις απόψεις τους.

Ο δείκτης DESI (Digital Economy and Society Index) συνδυάζει 30 διαφορετικές μετρικές για να καταγράψει την εξέλιξη των χωρών της Ευρωπαικής Ένωσης σε 5 διαστάσεις: (1) συνδεσιμότητα, (2) ανθρώπινο κεφάλαιο, (3) χρήση του διαδικτύου, (4) ενσωμάτωση ψηφιακής τεχνολογίας, (5) ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες.

Στη διάσταση του Ανθρώπινου Κεφαλαίου, η Φιλανδία, η Σουηδία, το Λουξεμβούργο και η Εσθονία κατέγραψαν τις υψηλότερες επιδόσεις. Η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Ιταλία και η Ελλάδα τις χειρότερες…

Μπορούμε πολύ καλύτερα! Θέλουμε να δούμε τα παιδιά μας στην αιχμή της καινοτομίας, της αξιοποίησης των δυνατοτήτων της ψηφιακής επανάστασης για όλες τις διαστάσεις της ζωής τους, της ανταγωνιστικότητας στο ‘Παγκόσμιο Χωριό’, της εμπιστοσύνης στις ικανότητες τους!


Περισσότερα στοιχεία

  1. Ευρωπαϊκή Ένωση (2017), Νέα ατζέντα δεξιοτήτων για την Ευρώπη
  2. World Economic Forum (2018), The Future of Jobs Report, 2018
  3. Ευρωπαϊκή Ένωση (2019), The Computational Thinking Study
  4. Ευρωπαϊκή Ένωση (2019), Δείκτης DESI